Opinie Liviu Voinea, profesor ASE: De ce este necesar acest pachet fiscal: Nu putem avea taxe ca în Est şi cheltuieli ca în Vest, nu putem avea inechităţi flagrante în sistemul fiscal – în care diferite grupuri şi categorii socio-profesionale să plătească puţin sau deloc, iar cetăţeanul cinstit şi firmele corecte să plătească tot

Sa discutam punctual: Eliminarea exceptiilor fiscale este fireasca si necesara. In cei patru ani in care am reprezentat Romania in Boardul Executiv al Fondului Monetar International, expertii din Departamentul Fiscal al FMI au realizat o serie de Rapoarte de Asistenta Tehnica pentru Ministerul Finantelor, care se pot constitui in nota de fundamentare a masurilor privind eliminarea exceptiilor. Citez din Raportul FMI de Asistenta Tehnica privind Reforma Taxarii Veniturilor Personale din iunie 2022 - care se gaseste public pe siteul FMI: “Impozitarea veniturilor personale trebuie reformata pentru a sustine veniturile bugetare si a reduce inegalitatea. Recomandarile, bazate pe analiza taxarii optime, cuprind urmatorul pachet: (…) Eliminarea exceptiilor in impozitarea veniturilor in sectoarele de IT si constructii (ca si pentru planurile de exceptare a sectorului agricol –n.n exceptiile respective au fost adoptate ulterior). Aceste exceptii reprezinta deja un cost de 0.6% din PIB. Pe ansamblu, in baza principiilor de echitate si eficienta, precum si al ingrijorarilor privind pierderile de venituri, exceptiile sectoriale sunt puternic descurajate”. In special in IT, scutirea de la impozitul pe venit a contribuit la dezvoltarea acestui sector si a rolului sau in economie. Dar scutirile nu pot sa fie permanente, pentru ca atunci ar distorsiona piata si ar crea hazard moral. Vine vremea ca firmele, sau sectoarele, care primesc ajutoare, sa devina mature si sa functioneze fara stimulente. O abordare bazata pe exceptii permanente infrange principiile economiei de piata. Aplicarea principiului neutralitatii fiscale. Tot in categoria exceptiilor fiscale se inscriu si cele unde sursa exceptarii nu este sectorul de activitate, ci modul de organizare al firmei: regimul special pentru microintreprinderi si plafonarea contributiilor la PFA. De exemplu, la o cifra de afaceri de 300000 de euro, si o rata o profitabilitatii de 30%, rata efectiva de impozitare pentru microintreprindere este de 11.1%, pentru PFA de 12.2%, iar pentru o companie normala de 20.2%. Acelasi raport al FMI constata ca regimul microintreprinderilor din Romania este cel mai favorabil din lume, iar pragul ar trebui scazut la nivelul pentru inregistrarea in scop de TVA. Pentru PFA-uri, contributiile ar trebui platite la venitul total sau la un prag mai ridicat decat cel din prezent. Masurile propuse merg in aceste directii, dar nu pana la capat – pragul pentru microintreprinderi nu se modifica, dar peste nivelul pentru inregistrarea in scop de TVA se va plati 3% in loc de 1% (3% era si anterior impozitul aferent microintreprinderilor fara nici un angajat); iar la PFA creste pragul maxim. In continuare, PFA-urile si microintreprinderile vor platit mai putin decat celalalte firme, dar mai mult decat in prezent. Impozitul minim pe profit (asa-numitul impozit pe cifra de afaceri) incearca sa  rezolve problema firmelor care raporteaza constant pierderi. La nivelul economiei, aceste pierderi sunt atat de mari, incat au erodat capitalul multor firme. Daca astazi statul ar cere firmelor cu pierderi sa acopere capitalul negativ – asa cum prevede Legea 31/1990 – ar fi necesar un aport de capital de peste 130 miliarde RON (conform BNR, Raportul asupra Stabilitatii Financiare, iunie 2023).  Pentru a evita un impact negativ asupra investitiilor, precum si o suprataxare, din cifra de afaceri se scad investitiile, amortizarea, si accizele. Masura se adreseaza unui numar limitat de firme; multe dintre acestea, care au declarat profit, au platit deja un impozit echivalent sau mai mare decat 1% din cifra de afaceri - deci, nu ar plati mai mult. In conditiile liberei concurente, un astfel de impozit nu ar trebui sa duca automat la cresterea preturilor, cel putin pentru produsele de stricta necesitate, a caror cerere este inelastica, pentru ca preturi mai mari inseamna si cifra de afaceri mai mare, deci impozit mai mare (un mecanism asemanator celui care functioneaza de peste un deceniu la taxa clawback in domeniul farmaceutic). O astfel de masura va limita impactul preturilor de transfer asupra raportarii profitului, dar ar putea si trimite in insolventa unele mari companii de stat cu pierderi. Jurisprudenta europeana (Hotararea CJUE din 3 octombrie 2006, C-475/03, EU:C:2006: 629, punctul 28) statueaza ca o taxa pe cifra de afaceri poate fi introdusa daca nu sunt indeplinite cumulativ patru conditii care sa o echivaleze cu o taxa pe valoare adaugata: (i) aplicarea taxei pentru operatiunile care au ca obiect bunuri si servicii; (ii) stabilirea cuantumului proportional cu pretul; (iii) perceperea acestei taxe in fiecare etapa a procesului de productie si de distributie; (iv) deducerea taxei in fiecare etapa a procesului de productie si fabricatie. In cazul taxei pe cifra de afaceri propuse, conditiile (iii) si (iv) nu sunt indeplinite, ca urmare aceasta taxa este diferita de TVA. Aceasta hotarare a fost invocata si pentru a da dreptate Estoniei privind dreptul de a introduce o taxa pe vanzarile din comert (Hotararea Curtii din 7 august 2018, EU:C:2018:636). Taxa pe active imobiliare de peste o jumatate de milion de euro. Un impozit pe stocul de avere este justificat economic atunci cand impozitul pe flux (pe venit) este mic. Romania incaseaza din impozitul pe proprietate cca.0.6% din PIB, in timp ce in tarile OECD acest procent variaza in general intre 1% si 4%. Aici apar doua intrebari importante. Prima, cum se calculeaza? Valoarea de impunere este cea stabilita de autoritatile locale, deja comunicata fiecarui proprietar, in baza careia se stabileste in prezent impozitul pe proprietate. Aceasta valoare este in practica de cateva ori mai mica decat valoarea de piata, iar impozitul se aplica doar asupra diferentei care depaseste jumatate de milion de euro. A doua, cine este afectat? Cu siguranta nu este vorba despre batranii care traiesc in centrul oraselor, asa cum sustin unii analisti. In schimb, imbogatitii tranzitiei si cei care isi ascund averea pe numele altora ar fi cu siguranta afectati. Intr-adevar, este posibil ca si oameni de buna-credinta care au facut averea in mod cinstit sa plateasca un pic mai mult – dar acesta este principiul solidaritatii.

Informatie preluata din publicatia Ziarul Financiar - citeste integral articolul - click aici

Alte articole

Ooni Koda
© Copyright 2023 InfoBursa

Web Design by Dow Media | Gazduire Web by SpeedHost.ro